Boucing Red Apple

Get Healthy, Be Happy, Feel Beauty

Jom Klik Like!..

Pentingnya Asid Folik kepada kandungan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera...Apa khabar semua pembaca blog saya...semoga anda semua sentiasa dilimpahi keberkatan hari ini dan hari-hari mendatang.... 

Entry kali nie saya nak share kan tentang pentingnya "FOLIC ACID" SEBELUM dan SEMASAmengandung. Harus di ingat ya folik asid bukan ubat ajaib untuk kesuburan tetapi membantu untuk kesuburan dan memberi faedah pada bayi dalam rahim. Bagi mereka yang bakal berumahtangga pun mesti kena tahu dan ambil anisiatif. 

Sedihnya hati saya baca kisah baby Muhamad Khalid yang dilahirkan tanpa tempurung kepala. Berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul....sayunya hati ini bila tgk baby sekecil itu diberi dugaan yg besar begitu...Ya Allah..semoga ibu bapa adik khalid tabah menerima ujian ini....Wahai ibu-ibu dan bakal2 ibu2 diluar sana...jgnlah diambil mudah dengan kekurangan asid folik ya...kesannya bukan kita sahaja yg menderita...bakal anak kita juga...untuk berita penuh mengenai adik Khalid http://www.hmetro.com.my/node/42463

Apa itu ASID FOLIK? 
-Asid Folik adalah vitamin B9 yang sangat penting kepada wanita sebagai persediaan untuk mengandung. 
-Ia juga penting untuk membentuk saraf tunjang bayi yang lebih sempurna pada peringkat awal mengandung. 

Mengapa ia PENTING?

1) Mengurangkan kecacatan saraf tunjang (neural tube defect) seperti: Gangguan pada pembentukan saraf tunjang (spinal bifida)



Bayi yang dilahirkan dengan pembentukan otak dan tempurung kepala yang tidak sempurna atau langsung tak terbentuk ( anecephaly/encephalocele).





gOogle macam nie la rupanya.

2) Mengurangkan keguguran, lahir mati dan kelahiran pra matang dan kekurangan darah (anemia).

3) Mengurangkan kecacatan yang lain pada bayi:

-Sumbing lelangit (cleft palate) 
-Kecacatan pada jantung (congenital heart disease)
-Pembentukan kaki dan tangan yang tidak sama (limb reduction) 
-Kecacatan pada sistem pembuangan air kencing (urinary system)

4) Menambahkan kepekatan haemoglobin dalam darah.


Bila ASID FOLIK perlu diambil?

-Sekurang-kurangnya 3-6 bulan sebelum mengandung. Semasa mengandung kerana dalam usia kehamilan 12 minggu pertama perkembangan otak dan sistem saraf bayi dalam rahim berkembang dengan cepat. Apabila usia kehamilan memasuki trimester kedua iaitu berusia melebihi 13 minggu pengambilan folik asid boleh di hentikan. Tetapi digalakkan mengambil asid folik sehingga kelahiran bayi. 


SIAPA yang memerlukan ASID FOLIK?

-Semua wanita yang berumur 14-44 tahun terutama wanita yang merancang untung mengandung.
-Ibu yang pernah melahirkan anak dengan kecacatan saraf tunjang
-Merawat kesuburan pada lelaki


SUMBER MAKANAN yang mengandungi ASID FOLIK

-Hati ayam
-Daging, ayam, telur
-Kekacang
-Beras perang, barli, oat
-Sayuran hijau, Buah dan sayur warna kuning seperti pisang, buah oren, jagung, labu dan lain-lain 

Ibu hamil pasti biasanya dibekalkan dengan vitamin prenatal apabila membuat pemeriksaan ibu mengandung. Vitamin ini akan dibekalkan oleh klinik semasa janji temu dengan doktor anda.
Nampak kan betapa pentingnya vitamin prenatal untuk ibu mengandung. Walau apa pun kita makan atau bagaimana pun kita jaga pemakanan, bekalan vitamin prenatal amatlah penting untuk ibu hamil.
Ini kerana bukan sahaja kita perlu menjaga kesihatan diri, tapi vitamin prenatal ini adalah untuk kebaikan bayi dalam kandungan juga. Tidak kira apa jenis set vitamin yang anda ambil tapi asasnya doktor akan memberikan ibu dengan vitamin b complex, kalsium dan juga pil zat besi.
Semasa hamil eloklah ibu mengambil vitamin asas ini dan setelah bersalin nanti bolehlah mengambil set ibu menyusu pula.

Ada Apa Dalam Set Ibu Hamil Shaklee

Set Ibu Mengandung atau Set Ibu Hamil Shaklee ini terdiri dari Vitalea, B Complex, Vitamin C, Ostematrix dan juga Omega Guard. Ini adalah set asas yang wajib diamalkan oleh ibu mengandung yang mahu menjaga kandungan dari awal.
set ibu mengandung shaklee

  • Facebook

  • Twitter

  • Google+

  • Pinterest

Vitamin-vitamin ini mempunyai khasiat dan kelebihan tersendiri di mana setiap satu memberikan fungsi yang berlainan untuk kesihatan ibu dan bayi kandungan.

Manfaat Set Mengandung Shaklee

Vitalea: multivitamin yang mengandungi zat besi. Zat besi amat diperlukan untuk menghasilkan sel-sel darah merah. Sel darah merah ini membentuk hemoglobin yang berfungsi menghantar oksigen ke seluruh badan.
Ibu hamil yang menghadapi masalah hb rendah sangat perlu mengambil zat besi. Bila kekurangan oksigen, bayi dalam kandungan juga akan terjejas keperluannya. Sebab itulah bekalan zat besi adalah wajib pada saat kehamilan.
Vitamin C: Untuk kesihatan gusi dan gigi semasa hamil dan untuk menyokong pembentukan kolagen dalam badan. Vitamin C juga sangat diperlukan untuk membantu penyerapan zat besi secara optimum. Gabungan vitalea dan Vitamin C adalah sangat serasi diambil bersama-sama.
B Complex: mengandungi asid folik yg sgt diperlukan oleh ibu untuk elakkan anak dari kandungan mengalami kecacatan tulang belakang. Ibu hamil perlukan 400mcg asid folik sehari untuk bantu mengurangkan risiko bayi dengan kecacatan tube neural. Kecacatan saraf tulang belakang boleh menyebabkan kematian bayi. Ia juga boleh mengurangkan masalah MORNING SICKNESS!
Ostematrix: sumber kalsium, vitamin D dan magnesium untuk menjaga kesihatan tulang ibu. Semasa hamil sumber kalsium sangat diperlukan untuk pertumbuhan bayi dalam kandungan. Masa ini keperluan kalsium sangat kritikal dan jika ibu tidak cukup bekalan kalsium, bekalan kalsium yang tersimpan dalam badan ibu akan digunakan sehingga boleh menyebabkan kerapuhan tulang di masa depan.
Omega Guard: kandungan DHA dalam Omega Guard sangat bermanfaat untuk otak bayi. Bayangkan di awal kehamilan otak bayi menjalani pertumbuhan yang sangat pesat dan sudah tentu dengan memaksimakan bekalan DHA dalam pemakanan harian membolehkan ibu tersenyum lega kerana manfaat dapat disalurkan pada bayi anda. Semua ibu mahukan yang terbaik untuk kesihatan dan perkembangan otak bayi bukan? Siapa tidak mahukan anak pintar dan cerdas.
Oleh kerana ramai yang suka untuk melihat sendiri hasil pengguna yang menggunakan set ibu hamil ini, Mak Jemah bawakan pada ibu-ibu semua testimoni mereka yang pernah menggunakan set ibu hamil shaklee ini.

Testimoni Set Ibu Hamil Shaklee

“yup sangat baik.. kawan saya sampai patah gigi masa preggy sebab x amek kalsium.. even saya yg belum kahwin pun makan oste.. oste best.. lag-lagi lepas penat buat kerja dari pagi sampai petang.. malam nak tidur, makan oste.. bangun pagi mesti segar, hilang lenguh-lenguh.. makan la oste.. recommended.. heheh”
testimoni set ibu hamil

  • Facebook

  • Twitter

  • Google+

  • Pinterest
“Dan yang paling penting, ostematrix boleh elak sembelit, insya Allah sepanjang preggy & pantang…me baru lepas pantang, best sangat kot”
set kehamilan shaklee

  • Facebook

  • Twitter

  • Google+

  • Pinterest
“kes sama mcm saya..saya kena tekanan darah tinggi masa pregnant..tapi alhamdulillah..bila konsisten dengan shaklee tekanan saya back to normal..saya ambik vitalea, b-complex, vit c, dan ostematrix..saya ambil jugak esp..coq10 ibu mengandung xblh yer sis..”
set ibu mengandung

  • Facebook

  • Twitter

  • Google+

  • Pinterest
“alhamdulillah…saya ambik vitalea dan vitamin c, dekat sebulan hb 10.3 dah naik 11″
set ibu hamil

  • Facebook

  • Twitter

  • Google+

  • Pinterest
“Pengalaman saya mengandung 9 bulan di bulan puasa tahun lepas..waktu selepas sahur saya amek Vitalea, B complex & Vit. C..Alhamdulillah segar dan kuat sampai buka puasa.”
set ibu mengandung

  • Facebook

  • Twitter

  • Google+

  • Pinterest
Bagi ibu-ibu yang berminat mencuba, boleh hubungi saya untuk dapatkan harga diskaun ok.

Hubungi saya untuk pertanyaan lebih lanjut:
Maya | ID: 918781 | Call/SMS/Whatsapp/Viber 019-5596963
Email: syiaqirai@yahoo.com
OR
Add sy sebagai Friend di FB Sumaiya Abdul Ghoni



0 komen kawan-kawan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...