Boucing Red Apple

Get Healthy, Be Happy, Feel Beauty

Jom Klik Like!..

Kurus Dengan Cara Yang Betul

Nak kurus, turunkan berat badan… simple saja sebenarnya. Bukan roket sains. Konsepnya –> bakar kalori setimpal dengan yang diambil. Tapi.. bagaimana caranya?

Hmm.. mari kita tengok kenapa kebanyakan cara nak kurus dengan ‘diet’ tak berjaya.

  • Kebanyakan orang yang mengamalkan diet mengalami kekurangan nutrisi. Bila kita ‘cut’ makanan kita, kita akan mengalami kekurangan nutrien dan kalori. Memang betul bila kita kurang kalori, badan secara semulajadi akan menggunakan lemak. Tapi sebenarnya ia melibatkan kitaran hormon semulajadi tubuh sebab kita kekurangan nutrien juga. Jadinya, tak elok pun kecuali kalau memang tak ada makanan.
  • Diet kadangkala boleh mengganggu kehidupan sosial kita. Misalnya, serba salah nak join majlis kawan-kawan sebab takut ganggu program diet.
  • Berdiet sehingga memperlahankan metabolisma boleh mendatangkan “kesan yo-yo”

Apakah kesan Yo-Yo?

Kesan Yo-Yo atau Yo-Yo effect terjadi bila kita mengamalkan diet ketat, kerana bila badan kita kurang kalori, ia akan menggunakan lemak dan tisu otot sebagai bahan api. Nitrogen dibebaskan bila berlaku tindakbalas dari tisu otot, dan ia dibersihkan dan dikeluarkan dari tubuh sebagai air kencing. Makin banyak penggunaan tisu otot, makin banyak nitrogen terhasil dan makin banyaklah air perlu dikeluarkan. Keadaan ini boleh menyebbkan berat badan kita menurun oleh sebab pengeluaran air tadi.

Sebenarnya, berat kita masih tak ke mana-mana!

Bila badan kurang kalori, lemak dah habis dan mula guna tisu otot, sebenarnya ia melemahkan lagi fungsi tubuh kita untuk membakar kalori. Ini sebabnya, kalori dibakar oleh otot-otot. Makin besar otot, makin banyak kalori boleh dibakar. Kalau perasan, seorang ahli bina badan perlu makan banyak dan tinggi kalori, untuk memelihara ototnya.

Kita kena jaga otot kita, sebab.. kalau tisu otot kurang, maka kuranglah kalori yang dibakar. Mungkin akan bertambah gemuk

Jadi, bagaimana cara nak kurus dengan betul?

Persamaan cara turunkan berat badan yang betul:

Pelihara otot + bakar lemak ——————-> turun berat.

Jadi, cara menurunkan berat badan yang terbaik ialah dengan PROTEIN. Hah, kenapa protein?

  • Peningkatan asid amino (leucine) membantu menurunkan kadar gula dalam darah
  • Protein membina sel-sel otot untuk pembakaran kalori
  • Asid amino membantu dalam sintesis protein oleh otot
  • Membantu tubuh untuk memeliharan jisim otot, pada masa yang sama membakar lemak


Cadangan Produk Shaklee yang sesuai diambil ialah CINCH SHAKE MIX dan/atau ENERGIZING SOY PROTEIN.

Ibu yang menyusukan anak tidak dinasihatkan ambil Cinch Shake Mix kerana ia kurang kalori. Ibu menyusu memerlukan kalori untuk tujuan penyusuan. Jadi ibu menyusu boleh ambil Energizing Soy Protein.

Jom dapatkan konsultasi tentang cara-cara menurunkan berat badan (produk lain pun ada, bukan protein ni je) dan dapatkan harga special untuk set ni… Hubungi saya untuk khidmat nasihat percuma :)
 
 


0 komen kawan-kawan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...